Poliittiset kannanotot ovat pinnalla urheilun maailmassa – kolikolla on kuitenkin aina kaksi puolta

NBA-seura Milwaukee Bucks teki rohkean ja kovan päätöksen torstain vastaisena yönä, kun se päätti boikotoida omaa playoff-otteluaan jättämällä pelinsä pelaamatta. Tämän seurauksena NBA päätti siirtää kaikki yön pelinsä myöhemmälle ajankohdalle. Nyt keskustelun aiheena on se, laitetaanko koko NBA-kausi pakettiin boikotoinnin takia.

Taustalla tämän päätöksen takana ovat viime aikojen poliisiampumiset Yhdysvalloissa ja mustien kokema rasistinen kohtelu. En ota kantaa siihen millaisissa tapauksissa poliisit ovat tummaa väestöä väärin kohdelleet tai miten tällaiset tilanteet olisi voitu estää. En myöskään sano, että kaikki rasismin vastaisen liikkeen teot olisivat rasismin vastaisessa taistelussa oikeutettuja. Tyrmään kuitenkin kaiken poliisiväkivallan sekä rasismin täysin.

On harmillista, että urheilu on taho, joka joutuu kärsimään näistä Yhdysvalloissa tapahtuneista ikävistä asioista. Maa on sekaisin ja monet ikävät asiat rehottavat maassa pahasti. Siksi erikoiselta tuntuukin, että urheilun on kannettava vastuu näistä tapahtumista ja omalla esimerkillään otettava kantaa politiikkaan, jotta muutoksia yhteiskunnassa saataisiin aikaan.

NBA-tähdet ovat tehneet suuria kannanottoja rasismin vastaisessa taistelussa, mikä on täysin ymmärrettävää, sillä todella iso osa pelaajista omaa syntyperäistä taustaa vähemmistöryhmästä. Kannanotot ovat tärkeitä ja tämäkin boikotti varmasti tukee rasismin vastarintaa. On hienoa, että mustien ihmisten oikeuksia ajetaan eteenpäin tässä täysin hullussa maailmassa, joka ei vielä herran vuonna 2020 ole saanut kitkettyä rasismia pois päiviltä.

Mutta. Yleensä asioilla on aina kääntöpuolensa, kuin myös tälläkin aiheella. Samaan aikaan, kun NBA ja sen pelaajat vastustavat rasismia, monista maailman muista kipupisteistä vaietaan. Kiina on NBA:n tärkein taloudellinen rahasampo ja yllättäen Kiinan ihmisoikeusrikkomukset ovat jääneet NBA-pelaajien osilta ilman kannanottoja. Kiina orjuuttaa ihmisiä ja kohtelee osaa väestöstään ihmisarvottomina. Tämän ongelman vastustajia ei kuitenkaan sarjan pelaajissa ole.

Loppujen lopuksi päästään jälleen kerran toteamaan, että sinne suuntaan kumarretaan mistä eniten rahaa virtaa. Ja näin tämän päivän maailma toimii. Korruptiota esiintyy pallollamme edelleen liikaa ja siitä tuskin koskaan pääsemme eroon. Tämä aspekti tekee kuitenkin NBA-pelaajien rasismin vastaisesta liikkeestä hieman kaksinaamaista ja jopa irvokasta.

On selvää, että politiikka ja urheilu eivät koskaan tule pääsemään irti toisistaan. Tämän myötä myös poliittiset kannanotot urheilijoiden toimesta ovat osana urheilua. Myös tällä asialla on kaksi puolta. On hienoa, että tärkeitä yhteiskunnallisia asioita otetaan käsittelyyn ja jokaisella urheilijalla on oikeus ottaa kantaa poliittisiin asioihin. Jokaisella urheilijalla on kuitenkin täysin sama oikeus vaieta poliittisten asioiden tiimoilta.

Vaikeneminen on erittäin suositeltavaa etenkin tilanteessa, jos kaikkea taustatietoa ja mahdollisia ristiriitaisia tekijöitä ei ole henkilöllä itsellään selvillä. Monet ihmiset, urheilijat mukaan lukien ottavat kantaa tietämättään asioita täydessä mittakaavassa. Sen takia en itsekään ota kantaa poliisien väkivallantekoihin, koska niistä en kaikkea taustaa tiedä. Kuten ei tiedä 99,999% henkilöistä, jotka aiheesta julkisesti puhuvat ja mielipiteitään latelevat.

Lähtökohtaisesti tuntuu hullulta, että urheilijat olisivat velvoitettuja poliittisiin kannanottoihin. Miksi? Urheilijat ovat samalla tavalla ihmisiä kuin esimerkiksi urheilua kotisohvilta seuraavat fanit. Urheilijalla ei mitä suuremmalla todennäköisyydellä ole tarpeeksi tietämystä poliittisesta aiheesta tai tapauksesta. Mikäli urheilija ei aiheesta tarpeeksi tiedä, silloin ei ole pakko kommentoida. Päin vastoin. Silloin on parempi olla hiljaa. Antaa poliittisiin aiheisiin ja ongelmatilanteisiin ottaa kantaa sellaiset ihmiset, jotka tietävät aiheesta enemmän.

Väännetään esimerkki rautalangasta. On selvää, että rasismin ja sen vastaisen taistelun parissa työnsä tehnyt tutkija tietää rasismista paljon ja hän voi ottaa kantaa rasismiin. Häneltä ei kuitenkaan odoteta kannanottoa siihen, miksi jokin NHL-joukkue harjoittaa agressiivista pelitapaa.

On kuitenkin outoa ja suorastaan järjetöntä, että samaisen NHL-joukkueen jääkiekkoilijalta odotetaan vastaavasti kannanottoa rasismiin ja sen vastaiseen liikkeeseen. Yhdenkään jääkiekkoilijan tai muunkaan urheilijan ei tarvitse ottaa kantaa politiikkaan, mikäli siihen ei halua ole. Urheilijan työ ja tehtävä on urheilla, eikä ottaa kantaa poliittisiin kysymyksiin.

Jos joku urheilija ei halua ottaa kantaa esimerkiksi rasismiin liittyviin kysymyksiin, se ei tee urheilijasta rasistia. Kimi Räikkönen on edustanut omilla teoilla ja sanoillaan tätä erinomaisesti. Räikkönen ei ole polvistunut ”Black Lives Matter” -liikkeen hengessä, kuten monet muut F1-kuljettajat ja tämä on leimannut Kimin jo monen silmissä rasistiksi.

Räikkönen kommentoi 31. Heinäkuuta msn.comille asiasta seuraavaa: ”Minulla ei ole ongelmaa muiden kanssa, jotka polvistuvat. Ymmärrän asian, olen rasismia vastaan. Olemme kuitenkin ensisijaisesti urheilemassa täällä. Mielestäni minun ei tarvitse selittää, miksi en polvistu.”

Voiko asiaa paremmin edes tiivistää? ”Mielestäni minun ei tarvitse selittää, miksi en polvistu.” Kenenkään tässä maailmassa ei tarvitse selittää polvistumatta jättämistä tai poliittisista asioista vaikenemista.

Yhdenkään ihmisen tai urheilijan ei tarvitse ottaa kantaa politiikkaan, jos siihen ei halua ole. Jos urheilija haluaa ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, se on yhtä suotavaa kuin asiasta vaikeneminen. Asioiden taustojen perinpohjainen selvittäminen on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää ennen kuin suunsa avaa.

Toivon ainoastaan, että rasismi saadaan kitkettyä pois tästä maailmasta mahdollisimman nopeasti. Annan kaiken tukeni ihmisille, jotka joutuvat rasismia kohtaamaan ja siitä kärsimään. Rasismi ei ole missään tilanteessa oikeutettua. Kohti parempaa tulevaisuutta!

-Miska Peltoniemi