Sunnuntaista F1-kauden huipennusta voidaan varmasti pitää hyvällä omatunnolla kaikkien aikojen kauden päätöksenä. Kuten arvattavissa oli, Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin mestaruustaisto ei ratkennut ilman draamaa, jota Abu Dhabin kauden päätösosakilpailu todellakin sisälsi.
Lähtökohdat kauteen päätöskilpailuun olivat selkeät. Ensimmäisenä ruutulipun ohittava kuljettaja kaksikosta Verstappen-Hamilton, juhlisi vuoden 2021 maailmanmestaruutta. Toisesta ruudusta matkaan ampaissut Lewis Hamilton sai kilpailuun räjähtävän lähdön, kun brittikuski ampaisi kilpailun kärkeen medium-rengasseoksella ja koko vuoden parhaalla reaktioajallaan.
Max Verstappen pääsi haastamaan kilpailun kärkipaikkaa alussa kertaalleen, mutta hollantilaisen ohitusyritys jäi lopulta ainoastaan vaaralliseksi sukellukseksi Hamilton ajolinjalle. Tämän ohitusyrityksen jälkeen kahdeksatta mestaruuttaan jahdannut brittikuski otti kilpailun omaan hallintaansa.
Hamiltonin ja Verstappenin käytyä varikolla 20 ajetun kierroksen jälkeen, Red Bullin Sergio Perez nousi suureen rooliin maailmanmestaruustaistelussa. Meksikolainen onnistuikin pidättelemään Lewis Hamiltonia takanaan ja pienentämään tallikaverinsa takamatkaa Hamiltoniin usean sekunnin verran. Tämä Perezin kova työ oman tallin eteen koitui lopulta todella ratkaisevaksi suoritukseksi, kun edettiin viimeisten kierrosten kaaoksen pariin.
Kun kilpailua oli jäljellä viisi kierrosta, näytti selvältä, että Lewis Hamilton kaahaa ruutulipulle ensimmäisenä ja juhlii vuoden 2021 maailmanmestaruutta. Mutta sitten alkoi tapahtua. Nicholas Latifi törmäsi seinään ja radalle tarvittiin turva-autoa. Hamiltonin ja Verstappenin ero oli tässä vaiheessa sen verran pieni, ettei Hamiltonilla ollut renkaiden vaihdon mahdollisuutta. Verstappen puolestaan pystyi vaihtamaan tuoreet renkaat alleen ja säilyttämään turva-auton takana toisen sijansa.
Kilpailua oli jäljellä enää muutama kierros ja tuomaristo vaikutti ensin ajattavan kilpailun loppuun turva-auton perässä. Sääntökirjan mukaan tämä olisikin ollut täysin validi päätös, mutta selvää oli, ettei maailmanmestaruutta haluttu juhlia turva-auton takana, vaan kausi haluttiin päättää kilpaa ajamalla. Tuomaristo teki kuitenkin hätiköidyltä tuntuneen päätöksen siitä, kuinka kilpailu lopulta päättyi.
Tuomariston päätöksellä viimeinen kierros ajettiin kilpaa ja Verstappenilla oli alla tuore pehmeä rengaspari Hamiltonin kuluneita kovia renkaita vastaan. Oli selvää, ettei brittikuskilla ollut mitään palaa puolustaa Verstappenia vastaan ja lopulta viimeisen kierroksen taistelu päättyi Max Verstappenin juhliin.
Tuomaristo olisi voinut ajattaa kuskit maaliin turva-auton takana tai vaihtoehtoisesti keskeyttää kilpailun ennen viimeistä kierrosta, jolloin kaikilla kuskeilla olisi ollut tuoreet renkaat alla ja tasapuoliset lähtökohdat viimeisen kierroksen kamppailuun. Tuomariston ratkaisu oli Hamiltonin kannalta karmiva ja on selvää, että tämä päätös vei britiltä uransa kahdeksannen maailmanmestaruuden. Selvää on, että tämän kilpailun polemiikki jatkuu vielä pitkään, mutta maailmanmestari on ja pysyy. Max Verstappen oli lopulta kauden paras kuljettaja ja ansaitsi uran ensimmäisen maailmanmestaruutensa.
Kimi Räikkösen jäähyväiset päättyivät tekniseen vikaan
Kimi Räikkösen hyvästit F1-radoille päättyivät murheellisesti, kun Alfa Romeon jarrut sanoivat itsensä irti 29 ajetun kierroksen jälkeen ja Kimi joutui päättämään unohtumattoman formulauransa keskeytykseen. Formulafanit antoivat kuitenkin oman kunnianosoituksensa suomalaiselle, kun Räikkönen äänestettiin uransa viimeisessä kilpailussa päivän kuljettajaksi.
Räikkösen sunnuntainen ”Last Dance” Abu Dhabissa oli täynnä suuria tunteita kilpailupäivän aamusta aina Kimin viimeiseen kierrokseen saakka. Ennen kilpailun starttia F1 muisti suomalaista upealla taululla ja tribuuttivideolla, joka esitettiin lähtösuoran skriineillä.
Räikkösen fantastinen F1-ura jätti myös merkintöjä sarjan ennätyskirjoihin, sillä suomalainen pitää hallussaan usean sarjan tilaston kärkisijaa. Kimin formulauran pituutta korostaa 350 F1-osakilpailustarttia, mikä on koko sarjan historian suurin lukema. Räikkönen on myös saavuttanut koko Formula 1 -historian suurimman määrän 3. sijoja, joita suomalaiselle kertyi uransa aikana 45 kappaletta.
Kimi pääsi juhlimaan vuonna 2001 alkaneen uransa aikana osakilpailuvoittoa yhteensä 21 kertaa, jolla Räikkönen pitää suomalaisten voittotilastoa nimissään. Samaisen tilaston kakkossijalta löytyy Mika Häkkinen, joka nousi uransa aikana korkeimmalle korokkeelle formuloiden kuninkuusluokassa yhteensä 20 otteeseen. Valtteri Bottas on tilastossa kolmantena kymmenellä osakilpailuvoitollaan.
Kimi Räikkösen perintö lajille on valtaisa, kun yksi F1-gridin pidetyimmistä kuljettajista vetäytyy nyt eläkepäiville. Kimi Räikkönen jää historian kirjoihin todellisena suomalaisena supersankarina. Kimi on maailmalla kaikkien aikojen tunnetuin suomalainen ja se kertoo mielestäni kaiken oleellisen siitä, millaisen jäljen Räikkönen on jättänyt urheilumaailmaan.